vrijdag 10 januari 2014

Schrijven en muziek

Voor mij is muziek nauw verbonden met schrijven...
Het zijn vaak mooie nummers die in mijn hoofd een compleet verhaal laten ontstaan. Woorden die dus snakken naar geschreven te worden.

Terwijl ik schrijf vind ik het heerlijk om muziek aan te hebben staan die mij in de juiste stemming brengen.

En, zoals al eerder vermeld...het is nu zelfs zo erg dat ik mijn verhaal zie als musical....juist, mét muziek dus én acteertalent :-)

Vandaag een concertje voor kinderen meegemaakt. Een vijftal enthousiaste mensen speelden voor basisschoolleerlingen in een kerk om hen gevoel voor muziek mee te geven....het had in de verste verte niets met schrijven te maken. En waar ik op dat moment gewoon muziek hoorde....vroeg de dame aan de kinderen of ze wilde luisteren naar een hartslag in de muziek. Of er werd verteld dat een rietstengel niet verliefd werd....huh...hoe klinkt dat dan?  :-)


Maar toen ik naar huis reed, borrelden flarden aan verhalen naar boven. Begon er binnen in mij iets weer te
kriebelen dat ik die pen moet pakken en moet gaan schrijven...Nee, geen rietstengels of hartkloppingen...maar over een leven in een grote stad. Een verhaal van eenzaamheid of van enig andere psychologisch getint iets...  Vraag me niet waarom....

Maar stiekem was er ook weer de kriebel om op een andere manier met die emotie om te gaan...Schilderen? Of toch gewoon ook met muziek....

Maar ja...tekenen is niet mijn sterkste kant en musiceren...mm. ik kom niet veel verder dan een akkoordje of drie op de gitaar en een liedje of twee op het orgel....

Ooit , in een ver kinderverleden, is mij gepoogd orgel te laten spelen, wat absoluut geen succes was. De gitaar was mijn eigen keus jaren later. En soms, heel soms, pak ik hem weer om het toch weer te proberen. Want ja, ergens huist er toch een "hippie" in me, die droomt van kampvuren en gitaarmuziek. Gitaarmuziek waar hele verhalen mee verteld worden.

Ach, wie weet...misschien gaat beide nog eens lukken: een boek wat voorgelezen wordt onder mooi getokkel bij het kampvuur...ja, ja, droom rustig verder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten