vrijdag 4 april 2014

Stop met schrijven van romans....

Vandaag kwam dan eindelijk Schrijvenmagazine....waar ik me (opnieuw) op geabonneerd heb.
Onder het eten even heerlijk zitten bladeren/lezen. Vind hem een stuk leuker dan een jaar of vijf terug, toen ik ook lid was. Leuke schrijfopdrachtjes bij de artikelen. Niet alleen maar droog leesvoer dus.

Nu heb ik alweer een paar dagen zo'n echte schrijfkriebel. Ik wil schrijven, schrijven, schrijven...schrijven.
Maar ja, verplichtingen roepen en...is de tijd vaak alweer voorbij.

Toen ik mijn blad uit de brievenbus haalde (zo'n groen geval aan de kant van de weg...) en terug liep naar huis viel mijn oog op de opmerking op het voorblad: Stop met het schrijven van romans, mik op wat wél verkoopt"
Juist ja, en wat verkoopt er dan wel? Ik ging er eigenlijk vanuit dat hiermee bedoeld werd dat je geen liefdesdrama oid moet schrijven maar moet gaan voor een thriller ofzo (wat volgens mij toch aardig verkoopt...) Eenmaal aan het lezen bleek mijn conclusie vreselijk fout. Meneer Paul Sebes bedoelt hiermee alle literaire fictie! Wat je dan wel moet schrijven? Kookboeken....diëten....misère van BN-ers....oef...
En van de cijfertjes die hij erbij geeft word je al helemaal niet blij.....Per jaar heeft hij maar 2 a 3 debutanten (en dat op 700 boekendeals per jaar, waarvan dus de overgrote meerderheid non-fictie).

Slik..eh..ik schrijf uit "passie" (als ik het zo even noemen mag), omdat ik het heerlijk vind met fantasie bezig te zijn, omdat...om heel veel redenen. Maar nou niet bepaald om een wetenschappelijk boek oid neer te zetten.

Oké, ik ben ook wel met een boekje bezig, die aansluit bij een website en die ik zo hoop te verkopen. Maar voor mij heeft dat niets te maken met het "echte schrijven"....

Nu was ik er al langer uit dat ik niet moet schrijven met het idee daar geld mee te verdienen. Dat blijkt voor mij alleen maar averechts te werken. Want dan is mijn geduld opeens wel erg snel op....én de wanhoop dat toch  niemand het zal kopen heel dichtbij.

Laat mij maar lekker een machtig mooi verhaal maken (hoop ik) en mocht het dan ook nog eens wel te verkopen zijn, tja, dan is dat een prachtige bekroning op mijn werk. En ja hoor...ik droom lekker verder :-)

1 opmerking:

  1. Gelijk heb je: gewoon je eigen pad volgen.
    Naar mijn mening is Paul Sebes inmiddels aardig vol van zichzelf en lukt het hem aardig om in zijn eentje het literaire bestand van Nederland naar beneden te halen.

    BeantwoordenVerwijderen